Fun/Event[1] je program založený na zprostředkování nevšedního zážitku, který účastníkům přináší odreagování a zábavu. Fun pomáhá k navození vztahů a pocitu sounáležitosti se skupinou, podporuje plynulou, efektivní komunikaci a loajalitu účastníků (ať zaměstnanců či zákazníku) . Cílem je zážitek, individuální či týmový. Jde o zábavu.
Tzv. zábava s přidanou hodnotou. Cílem teamspiritového programu je motivace, zábava a příjemný a zajímavý společný zážitek. Program dokáže přispět ke stmelení kolektivu, a posílit týmového ducha, neformální firemní vztahy a loajalitu k firmě. Obvykle se jedná o atraktivní, nevšední a dynamické programy, např. nejrůznější sportovní a adrenalinové aktivity, avšak s jejich rozvojovým potenciálem organizátoři hlouběji nepracují.
Cílem teambuildingu je systematické budování a rozvoj týmu usilující o zlepšení jeho výkonu. Teambuilding pracuje se skupinovou dynamikou, emocemi a učením se vlastním prožitkem. Rozvoje dosahuje pomocí přesně sestaveného programu, který účastníky vystavuje novým situacím, na které musí reagovat pomocí spolupráce s ostatními. Tyto zážitky jsou následně reflektovány ve společné diskusi, která umožňuje transfer zážitků do zkušeností přenositelných do pracovního prostředí. Teambuilding také napomáhá zlepšení vztahů a atmosféry na pracovišti. Oblíbeným nástrojem teambuildingu jsou outdoor aktivity, které využívají specifické přírodní podmínky k efektivnímu rozvoji týmů.
Principy zážitkového učení se využívají stejně dobře pro týmy jako pro jednotlivce. Při tréninkových kurzech, v assessment či development centrech jde především o individuální rozvoj, přesto lze velmi efektivně pracovat právě metodou trénování a pozorování na základě interakce jedince s ostatními. Cílem je zefektivnění pracovního výkonu, nalezení a využití potenciálu týmu či firmy a jeho další rozvoj.
Při teambuildingu se můžete setkat s různým označením školitelů, přičemž každá firma používá jiné názvy a má rozdílné požadavky na kvalifikaci. Profesní sdružení pro zážitkové vzdělávání se snaží u ustálení následujících pojmů:
Realizátor zážitkového vzdělávání na počátku své lektorské kariéry. Absolvoval již několik kurzů jako člen realizačního týmu, kde plní podpůrnou roli vyšším lektorským kategoriím. Absolvuje školení první pomoci a základů bezpečnosti práce, má základní orientaci v terminologii, filosofii a struktuře zážitkového vzdělávání.
Instruktor, který již samostatně vede realizační týmy pro určité typy programů (především fun a teamspirit), v odborně náročnějších programech pracuje pod supervizí, má za sebou zhruba 50 kurzodní.
Kromě vedení realizačního týmu se již stává partnerem pro klienta i z hlediska diagnostiky vzdělávacích potřeb, absolvoval obvykle 100 kurzodní a tři náročnější projekty.
Má praxi v oboru přes čtyři roky, kromě činnosti lektorské a trenérské zastává i pozici projektového manažera, který řídí celou zakázku včetně analýzy potřeb a stanovení rozvojových cílů. Vyhodnocuje průběh celého programu a dohlíží na propojení teambuildingu a podnikových cílů.
ZDROJ: https://cs.wikipedia.org/wiki/Teambuilding